Ervaringen van anderen en
Eerdere opdrachten
Met onderstaande lopende en afgeronde projecten krijgt u een idee van mijn ervaring en expertise.
Voor uiteenlopende opdrachten
De vraag waar een school of bestuur mee zit, is steeds weer anders. Maar ik heb de
beschikking over een ruim gevulde toolbox die ik gebruik om antwoorden te vinden..
In de toolbox zit mijn ervaring, inhoudelijke kennis van het onderwijs, gesprekstechnieken, good practices van schoolbeleid, empathie en meer. Samen met u bespreken we welke tools er nodig zijn om uw vraag te beantwoorden.
Recente projecten
- Projectleider kwaliteitszorg (PDCA) scholengroep
- Kartrekker intern scholentoezicht en kwaliteitszorg
- Externe voorzitter/rapporteur collegiale visitatiecommissie
- Grote zeer zwakke school voor VSO met predicaat onvoldoende weer op groen
- Auditor ‘zicht op ontwikkeling’ op 18 scholen van SWV
- Ondersteunen bestuur bij de voorbereiding vierjaarlijks onderzoek van inspectie
- Externe voorzitter/rapporteur collegiale visitatiecommissie
- Auteur strategisch beleidsplan voor bestuur
- Adviseur van bestuur rond cao-verplichtingen
- Beoordelaar van leerkrachtgedrag (inclusief rapportages)
- Visiedag schoolteam i.v.m. nieuw schoolplan
Wat zeggen anderen?
Iemand kan nog zoveel theorie kennen, uiteindelijk gaat het erom hoe hij deze theorie tot leven brengt. En hoe dit ervoor gaat zorgen dat uw ambitie op een prettige manier wordt behaald. Bij onderstaande scholen ging dat als volgt:
“Theo combineert mensenkennis met een zakelijke aanpak”
"Wat Herman den Blijker in de keuken doet, doet Theo op scholen. Met de nodige humor. Hij heeft snel overzicht en inzicht, haalt mensen goed bij de les. Wat hem absoluut onderscheidend maakt, is dat hij mensenkennis combineert met een zakelijke aanpak. Hij durft strak te sturen op de door directeuren zelf gestelde doelen. Daarin gaat hij verder dan gemiddeld. Veel directeuren zijn hem achteraf dankbaar.”
Gert van Tol
“Als Theo zegt dat het goedkomt, kómt het goed”
“Met Theo haalde ik twee scholen uit de rode cijfers. Beide met een eigen dynamiek; verschillende zuilen. Dan werkt het niet als je twee keer hetzelfde verhaaltje houdt. En dat doet Theo dus ook niet. Hij werkt snel naar een situatie waarin je op eigen benen kunt staan en je eigen verbetertraject in handen krijgt. Hij denkt mee over de efficiëntie van zijn inzet. Als Theo zegt dat het goed komt, kómt het goed.”
Steven Diepeveen
Het begint met je grondhouding 'wees nieuwsgierig’.
"We trekken nu ruim een jaar samen op. Wat heb ik veel van je geleerd. Jij laat zien dat leiderschap veel meer is dan managen, besturen en nog wat leiderschapstrucs. Het begint met je grondhouding 'wees nieuwsgierig'. Ik ervaar dat jij collega’s en vraagstukken op die manier benadert. In het MT breng je duidelijkheid, sta je open voor ideeën, relativeer je en zet je samen met ons de koers uit. Ik ben erg blij met onze samenwerking!”
Marianne Heijting
Kartrekker, inhoudelijk sterk en organisatiesensitief
"In september 2020 ben ik begonnen aan een mooie uitdagende klus als bestuursvoorzitter van het CSO in Apeldoorn. Al vrij snel maakte ik kennis met Theo Wildeboer die inmiddels gestart was met een aantal herstelopdrachten zowel op school- als bestuurlijk niveau binnen onze complexe organisatie voor speciaal (voortgezet) onderwijs. Theo is in staat te schakelen op verschillende niveaus en in verschillende rollen. Je kan hem inzetten als kritische vriend, bestuurder, directeur, kwaliteitsmedewerker, auteur van strategische stukken en ontwikkelaar met een pallet aan eigen ontwikkelde methodieken."
Erik Wijtsma